Elintarvikeala viemään Satakuntaa kasvu-uralle

Salosen mukaan  ihmiset haluavat nykyään myös entistä enemmän tietoa siitä, mitä suuhunsa pistävät ja ovat kiinnostuneita turvallisesta suomalaisesta ruuasta. Kuluttajalle tuleekin tarjota paremmat mahdollisuudet saada vaivatta luotettavaa tietoa ruuan alkuperästä sekä ruokakaupassa että ravintoloissa. Ihmisille täytyy lainsäädännönkin avulla taata mahdollisuus tehdä ruokaa koskevia valintoja. Elintarviketeollisuudessa pitää kulutustottumusten muutoksia puolestaan seurata tarkasti. Uutta kasvua on Satakunnassakin mahdollista saada reagoimalla juuri näihin muutoksiin.

–   Yksi hyvä esimerkki tällaisesta reagoinnista löytyy maitoteollisuudesta. Maitoteollisuus on koko elinikänsä perustunut maidon hyödyntämiseen. Länsimaissa erilaiset allergiat, kuten maitoallergia, ovat kuitenkin lisääntyneet ja melkein joka viidennellä suomalaisella on laktoosi-intoleranssi. Reagoimalla kulutustottumusten muutoksiin ja tuomalla vähälaktoosisia ja täysin laktoosittomia vaihtoehtoja teollisuudenala onnistui löytämään uutta kasvua. Tämä toi takaisin jo kertaalleen menetettyjä asiakkaita. Näitä suomalaisia tuotteita viedään myös ulkomaille. Tällaista muutostietoisuutta ja ennakoivaa tuotekehittelyä tarvitaan muuallakin elintarviketeollisuudessa.